13 januari 2012

Genus, innebandy och påverkan.




Jag hade nyss en intressant diskussion om Genus. 
Den kom ur det faktum att flera av oss postat (på facebook)
 om sexismen i innebandyträningen,
 där en tränare har använt ett sexistiskt perspektiv för att lära fjortonåriga pojkar lagspel, försvarsspel. 


Försvarsspelen döpta Petra, Jennifer och Sofia beskrivs i materialet,
det beskrivs hur spelarna ska agera:


"I sängen kan du riva sönder hennes kläder och smiska henne på rumpan"
"Släpp loss monstret, släpp loss Petra".


En annan är: 
"Genom att i rätt läge hångla och tafsa på Sofia får vi ut optimalt resultat". 


???????
VAD I HELVETES JÄVLA SKITHÅL????


Tränaren ursäktar sig med att han inte ställer sig bakom detta alls.
Han blev inspirerad av amerikanska sportfilmer.
Men han ställer sig inte bakom sitt handlande.
Påkommen med handen i kakburken, din jävla idiot?


De långvariga reaktioner, konsekvenserna av hans handlande, 
kommer kanske inte synas på flera år. 
Men pojkar som lär sig, av sin tränare, 
hur kvinnor är och vill bli behandlade, 
även om det handlar om försvarsspel i det yttre, 
är värre än många förstår. 


Ett rövhål till man använder sin egna vridna syn på kvinnor, 
skyller på filminspiration, 
 ÄR en av de personer, som påverkat, inverkat och influerat,
 som dessa pojkar kommer komma ihåg om 20 år. 
Vad dom lär sig.. är helt enkelt fruktansvärt.


Jaja.. Long story short.


Det fick mig att tänka till igen. 
Mina barn blir uppfostrade i självklar genusanda.
På förskolan använder dom inte den synvinkeln längre.
Jag tycker den borde serveras självklart,
lika självklart som jag tycker att barn är barn. 
Dom behöver inte sorteras in i fack från spjälsäng.
Inte flinar man menande när en liten flicka suger sig fast vid sin mammas bröst och menande kommenterar att hon redan vid så ung ålder vet vad som är härligt.. 


Och så fick jag ett mail, av en underbar kvinna.
Hon skickade denna. Och ja. 
Den säger en hel del om hur vi växer upp.
Varför är vi det svagare könet?





Här kommer länkar till artiklar angånende tränaren.


http://www.dn.se/sport/sexism-i-innebandytraning
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14205834.ab


Leif Winterhof, vice ordförande i Engelholms FBC talar om en miss i arbetet: 
"-Det är olyckligt om det är någon som uppfattat det som kränkande", säger han.




Någon? Olyckligt? Kränkande?
NO SHIT! 
Jävla idiot. 
Varenda läskunnig, intelligent kvinna i Sverige 
(och i resten av världen) fick sig just en smäll.
För att man har en vagina. 


Och det värsta är, att det varken är något nytt, eller särskilt orginellt.
Men sorgligt, det är ett simpelt faktum att denna tränare inte hade gett upp taktiken om han tyckte att den nu fungerade så jävla bra. 
Det är fan så skrämmande att många rycker på axlarna.
Och män skrattar åt det. 


Gör du?






Det är ej heller bestämt om denna 
"otroligt duktiga och omtyckta" tränare
ska få något straff. Jag undrar vad mammorna tycker!


Hur hade folk reagerat om vi vänt på steken?
Ska vi börja snacka hur man ger en snubbe blowjob´s på rätt sätt,
kanske påpeka att grabbarna för det mesta kommer uppskatta
ett finger runt/i anus? Hur vi borde framhäva
och uppskatta deras manlighet? 
Vart ska vi inflika denna härliga, respektfulla vinkel?
Vart vill vi, och vilken kvinna skulle vilja, 
använda något dylikt?


 I köket kanske, när vi lär våra småflickor hur man lagar mat på bästa sätt?


Jag är lite lätt irriterad.

1 kommentar:

  1. bravo...dina uppslag kommer jag att använda i min undervisning där jag just nu arbetar med ett genustema i årkurs 7-9
    youtube-klippet är utmärkt!
    tackar
    Pia Runesson

    SvaraRadera