15 januari 2013

Råkade titta på skräptv..


Jag kan ha råkat snubbla över ett avsnitt av nån realityserie kallad "Världens Strängaste Föräldrar"..
"Många anser att föräldrar i dag är för liberala och inte har pli på sina barn. Här får rebelliska tonåringar lämna sina hem och under tio dagar bo hemma hos några riktigt stränga föräldrar. Det blir inte lätt för de upproriska barnen att anpassa sig till de dagliga rutinerna och de tuffa vuxna som kräver disciplin och ordning."

Kan det vara så enkelt att när man väl utsätter barn för respekt, rutin, handling=konsekvens och ihärdigt stöd, så blomstrar de? "Föräldrarna" är inte sjukligt stränga, de håller vad de säger, ser till att deras åsikter går fram, stöttar, engagerar, är konsekventa och visar nya vinklar, nya sätt att se på olika saker. De placerar även ungdomarna i situationer de aldrig varit i/upplevt förut. 
 Det är intressant att USA ser detta som galen stränghet.. 
Jag skulle kunna diskutera, skriva om, debattera detta i evigheternas evighet. 

Och jag känner mig ändå som världens hippiemama.

Jag vaknade i tid men kom sent överallt idag.. 
 Har pulsat runt i alldeles för mkt snö idag, 
har sugit åt mig positiva energier från min älskade, vackra Pooz. 
 Jag har kissat på arbetsförmedlingen (mjo, jag lånade faktiskt en toa.. Hur renhårigt som helst.) och jag har druckit kaffe och diskuterat möjligheter, npf, framtid, intressen, förlorad ungdom och även en gnutta mansgrisighet. 


Nyss fick jag i mig en sen lunch - broccoli, äggröra, några skivor stekt falukorv och en klick creme fraiche brevid. Nu sörplar jag kaffe, njuter av en stunds lugn och ro innan jag ska ut och pulsa vidare igen, sonen ska bli hämtad på dagis. (kääärleksbubbel i min maaage!)

Köpte två ananas för tio kr på ica, också. Hälften ska tärnas upp och frysas in för framtida gotteri alas smoothies. Resten ska tärnas upp, blandas med banan och serveras som mellisgotteri till barnen och moi. 
 Dreggelgott.

Kan nån putta bort all snö, kalla hem Moder Jords blomstervärme och solsken?
 Det skulle göra mig så himla lugn och glad. 

OOoooh, fick hem min order från zalando också, gillar gillar! Köpte en grå långärmad tröja med leopardmönster över axlarna, ett rosa linne med ett enormt ankh tryckt på i guld oooch ett par hetglansiga svarta leggings med en gråsilverglittrig (snyggihopskrivningdärva!) rand på utsidan av benet, längs sömmarna.
Gött!

Blablah, haregött osv. Kaffet skriker efter mig.

Pusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar