29 mars 2012

Smygiga stugrassens flirtdöd.

Jag sitter och försöker förklara för en smygsvennesofflockstugerasse varför jag inte vill träffa honom på en öl. Det är en jättetrevlig kille, jag lärde känna honom för ett par år sen. 
Träffade honom genom mw haha.. Vi har pratat en del fram och tillbaka, och han har alltid verkat trevlig. Han lyssnar på en hel del patriotisk(förattuttryckadetsnällt) musik, upptäckte jag för ett tag sen. Inget farligt med det, jag har sett honom i diskussioner där han har försvarat sig och förklarat hur han kallar sig patriot "för han älskar sitt land", och jag känner, ok, jag ska inte vara en sån som dömer. Jag kämpar hårt, hårt, för att inte döma människor. 
Sen ger jag fan alla en chans. Jag vill själv att människor ska ge MIG den chansen, oavsett vad dom må tänka första gången dom pratar med mig!


Tillbaka till den här snubben. Vi har flirtat, pratat om random skit, haft trevligt osv..  Pratat om att ta en öl och se vad vi kommer fram till, om det pirrar i lilltån, liksom. 
 Men så för ett par dagar sen så såg jag att han (och det är hemskt, men fb är fan bra ibland.. Tror jag) hade "gillat" en sida som typish heter "SD in i riksdagen-JA!!" eller nåt dylikt. 


Och vadå, varningsraketerna som småputtrat lite redan fjärtade till ordentligt och jag bara suckade. 


Vadan göra då? Träffa honom ändå? Måste jag PÅPEKA mina åsikter (som att dom inte är klara nog genom att se random poster på fejjan, for fuck sake..) och FRÅGA? 


Och så fick jag ett mess från honom idag. Han undrar varför jag inte svarat på hans fråga om dejt i solskenet med ölen i hand. Och jag tar tjuren vid hornen, och säger det rakt ut. 
Hur jag tycker det känns jobbigt att jag såg det där, att jag respekterar folks åsikter (i mångt och mycket iaf...eheh) men att jag inte kan ställa mig bakom det över huvud taget, eller träffa en kille som har såna åsikter.. Rasist eller inte. Stugrassar är lika jävla hemska. Och det var DOM som fick in SD i riksdagen. Punkt slut. 
 Jag förklarar att varför ens träffas när jag inte kan acceptera att en kille jag annars lätt skulle kunnat falla för, står för något som får mig att må illa, bli förbannad osv... 
 Han svarar med:"Jag är på deras linje på mycket, men det betyder inte att jag är rasist. Jag tycker t.ex att det ska göras check på alla invandrare som kommer till Sverige för att se om dom blivit dömda för något brott i sitt hemland. Någon sån koll görs inte.."
Jag kontrar med att det finns många ämnen i vår politik som måste ses över och hanteras, men att välja att rösta på ett invandrarfientligt parti som har en hel del (...) öppet rasistiska/nynazistiska medlemmar är inte en möjlighet eller en ok lösning i min värld. 

Skulle våra åsikter tvinga ut oss i kamp skulle vi stå på varsin sida.. Mot varann. 

Jag frågar honom rakt varför han valde, förutom just den frågan, att rösta på SD, och vad han tycker om deras historia, vad han tycker om deras övriga politik. 
Han svarar med att han känner många invandrare, att han besöker många av deras kvartersbutiker varje dag och handlar, och står och snackar med dom, och att han gillar dom. 


...................Eeeeeh... 


Jag... liksom... det vrålar i mina fingrar... Jag har svårt att fokusera och vill bara skriva skriva skriva.. men försöker hålla igen, och svarar med att berätta (ifall han nu missat det) att min sons biologiska far är från Jamaica. Att min syster också är mulatt, med rötter i Sverige och Sydafrika. Att jag växte upp med en mor som lärde mig om Nelson Mandela, som kämpade mot apharteid.. Hur jag har människor omkring mig, som jag älskar, utan att se deras hudfärg, utan att bry mig om vart deras rötter finns.. Hur det är deras godhet som gör dom till goda människor. MÄNNISKOR. Ja, just det.. Hur Segregationen är det vi måste hantera, hur vi måste se till det bästa angående människorna i vårt land.. 


Agggghhhh...Har så svårt med detta.. 


Han följer SD pga deras strikta invandringspolitik. Ja, det har jag fattat redan. Han påpekar att han inte gillar deras moderatlikande högeråsikter.  Han påpekar om och om igen hur han inte menar det rasistiskt alls. Hur han vill att våra svenskar ska bli omhändertagna med de pengar vi har, inte "nysvenskarna, de nytillkomna".. (om jag förstår vad han menar, säger han också.. jodå.. jag tror jag gör´t. ) Han vill inte att jag dömer honom för något han inte är.. Och förstår honom "RÄTT". 


Jag säger bara... Vårt blod är RÖTT. Inte RÄTT. 




Jag orkar inte diskutera med honom mer nu.. Jag orkar verkligen inte. För snart kommer jag vilja slå in ansiktet på honom, och det är ju lite lätt kontraproduktivt. Eller? Får jag? 


Jag är ju snäll.. Så det här blev mitt avslut. 


"Vi väljer inte vart vi föds. Människor som behöver hjälp, ska få det, på rätt sätt. Självklart ska vi ta hand om de människor som redan finns här, vi behöver bättre vård, äldrevård, barnomsorg, stöd för missbrukare, arbetslösa och långtidssjuka.. Vi behöver ordna ALLT det.  Och så mycket mer. Men pengarna går till annat, det går till att hålla de rika om ryggen samtidigt som sjukhus klubbas på auktioner till privata girigbukar som endast har vinstintresse, pengarna hjälper de rika bli rikare och de fattiga bli fattigare. Jag ser inte  vart SD kämpar för att minska klyftorna, hur de behandlar människor som människor, inte efter vad de har för hudfärg eller hemland. Flyttar jag till ett land för att jag jagas för min religion, mina politiska åsikter, för att mina barn har fel hudfärg eller för att jag är en våldtagen kvinna, för att jag sagt nej till något fel, osv, så ska jag alltså inte bli emottagen.. för andra, rikare länder har tillräckligt med sig själva och de sina. Jag dömer inte dig, men jag väljer att inte ta in dina val och dina åsikter. du är säkert en fin kille som kommer hitta en superfin tjej, men jag är inte den människan.  Jag hoppas verkligen att du tar dig en närmare titt på vad sd i vår riksdag sänder ut för meddelande, både till vårt eget folk och till andra länder.. Och kanske överväger att kolla andra partiers åsikter och tänk lite närmare. 
Ta hand om dig."


HERREGUD, han tar inte ens en vacker hint eller ett "adjöken adjö"............ Jag plockar bort honom om ca 2 sekunder.
Han svarar såhär: 


"hmm, just därför ska vi träffas o ta en fika/öl så kan vi prata om detta face to face ist för att chatta här. håller med om vissa saker men tror du behöver vakna till om vissa andra." 


OH for FUCK SAKE! Mina ögon är nog öppna så det räcker. Tack och hej! 
(Jag skrev faktiskt ett svar, blev så jävla förbannad. HA! Att jag hellre avslutar här, än att jag måste lyssna på honom när han förklarar hur det egentligen ligger till och blir förbannad istället. Bättre att tacka och bocka för mig här och nu! Jag är vaken nog... Och behöver inte övertygas om motsatsen. Ha det bra!)


Och ändå så fortsätter han? Behöver han ligga så jävla hårt? Desperat, någon? Snälla... Ge upp. Gå och leta under en jävla sten, för fan. Han skriver igen... och säger att han inte alls försöker övertyga mig/någon, alla får väl ha en åsikt? ..... Vilket var ungefär det jag inledde med. Suck. Jag skrev tillbaka, för sista gången.. "Ok. Du säger att jag behöver vakna till, och du kan säkert förklara hur det egentligen liger till. Men du, jag betackar mig.. Ha det bra. Hejdå!"


"Do you want to unfriend ***stugrasse ***?" 
YES; MOTHAFUCKAAAAAAH!!!! 




Nu ska jag andas ut några gånger, släppa den där arga morran lös i sitt skåp, ta lite kaffe och kolla vad vi ska käka ikväll. Jag vill mest ta ett långt, rykande hett bad och glömma allt, bara för en liten stund, om alla människor med hat och rädsla i sina hjärtan.. Och om hur blinda människor är inför sina egna "tänk". 


Tacka gudarna och alla galna jävlar för alla fantastiska människor i mitt liv som påminner mig om att det finns kärlek och ljus kvar i härtan och själar. Tack. Tack som fan, faktiskt. 


Jag älskar er. 


Pusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar