09 april 2012

Gina Tricot´s docka.. Funkar´t?

Jag tycker man kan ta allt vad reklampelare, dockor, figuriner och så vidare med en fet nypa salt.
 Men vad jag också vet är hur det gnids in i ögonen på alla unga, 
(gärna även på de äldre med ett lätt dåligt självförtroende) 
och de skavanker vi kallas mänskliga skalas bort och kvar finns det en mannequin som ser både cancersjuk, 
anorektisk och galet jävla hungrig ut. 
Skulle en kvinna ha EN muskel kvar i kroppen om hon såg ut såhär?
 Jag vet att pojkar/män också drabbas av ätstörningar, en vriden självbild och ett trasigt inre, precis som kvinnor/flickor, 
det talas inte om det på samma sätt, men det finns fortfarande där.
 Vem känner sig imponerad och sugen på att försöka efterlikna?
 Ska vi inte karva in dåliga tänder också, som en extra hint om hur man styr upp kroppsidealet? Alla människor ser olika ut.
 Många är smala utan att ha problem med någon eventuell ätstörning.
 Många är kurviga och lätt överviktiga utan att må dåligt och äta skit non stop. 
Många mår jävligt dåligt, många skadar sig själva, många i alla olika storlekar lever i ständig ångest över hur det yttre inte riktigt duger. Oasett hur långt man drar det, så finns det där i medvetandet, gnagande och nedtryckande.
Men att försöka styra upp vårt samhälles bild på vad som ska vara vackert, och hur formen ska vara stöpt... 
Ptja, to shape and mold the minds of the youth of today, shouldn´t be made by snotfucks like the ppl who design mannequins. 


Kolla här. Utkarvade revben, långa, utstående nipples, insjunken mage, avmagrade armar, utskjutande höftben... Och vad fan, det ser värre ut än vanligt. Jag är inte imponerad. 
 Har ni någonsin sett ett avmagrat, cancerknölproppat lik? Eller en bild på ett lik tömt på sina inälvor? Just sayin...






Uppdatering; Även --Aftonbladet uppmärksammar.--


Läs vad företagets marknadschef Victor Appelqvist har att säga om saken. 
 Som till exempel: " Det är inte ett skönhetsideal vi vill visa upp, utan ett uttryck för mode, med kul dockor som har mycket mer uttryck än vanliga dockor som liknar människor"....


Vad signalerar vi? Till barnen som svälter sig och väger sig och har ångest osande i porerna? 
Till kvinnorna? Till männen? Till alla sorters olika industrier? Till designers? Till konsumenter? Till världsmåendet? Jag spyr i munnen och önskar mig långt långt bort. 


Släng GÄRNA iväg ett mail till dom HÄR: Scrolla ner till Kundservice - klickklick.. och gör din röst hörd!!


Arrrrgggghhhh..... Jag orkar inte ens avsluta. 


Ha det. 




Ok, senare kväll och jag tänker anstränga mig lite att fortsätta på detta jävla ämne. 
Jag kollar runt lite, och medans Gina´s marknadschef berättar om hur dom testar denna nya "lekfulla" docka i två butiker (den ena i Sverige) så ser jag Debenhams i London som kör dessa skyltdockor... I storlek 42. Som ett test, dom vill se reaktionerna och sen besluta sig för om dom ska behålla dom. 
Så jag tycker allt fint folk kan bombardera deras fb-sida med positivitet! 
Debenhams FB-sida.






Åhléns har ju också en hel del ok dockor. Om vi nu kan säga skyltdocka och ok i samma mening. Men iaf... Där kör dom på dockor "ända upp i strl 40", sen dom lanserade de första dockorna i strl 38-40 för ca 7 år sedan. Det finns i mindre storlekar också, men jag känner att kan det finnas en bred variation så ger man en bild av hur det faktiskt ser ut, och kvinnor kan relatera, istället för att känna sig trötta på nidbilder. Släng in en 42a också, här och där, så blir jag skitnöjd!


Nu ska jag kolla klart på Alcatraz (som känns som en ny variant av Lost, jag är lite besviken) och sen ska jag vinka av goa vännen Isa och typ slänga mig i säng. 


Nattipusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar