13 oktober 2011

Att stirra djävulen i vitögat.. Och att slå tillbaka.



Att leva
att lära
att upptäcka
att slåss
att smärta
att kämpa
att hjälpa
sig själv
och andra
Att leva
att gråta
att se
en nära
eller sig själv
Vetskap
Vetskap är styrka
Tårar är ok
Det går 
faktiskt
att Överleva
Att acceptera att det finns
Genom att slåss
För dig
för mig
för OSS
Så hedrar du 
Faktiskt
Alla vi
Levande
kämpande

Även dom
vi förlorat
Hedras
och minns. 

Gå och undersök dig.
Ta hand om dig.




Vissa förlorar vi, vissa ser vi gå igenom kampen och komma ut som överlevare.
Cancer är ett hemskt ord, ett obegripligt, ohanterligt begrepp.
Men ändå, så verkligt, för idag så har de flesta av oss förlorat någon, eller sett någon, på avstånd.
Att stirra djävulen i vitögat, att få ett besked, att välja att slå tillbaka, att kämpa.
Inget är enkelt, och döden är lika verklig som varje andetag.
Men kan vi göra något, det allra minsta lilla, för att skjuta på den så länge som möjligt,
och gärna dö av naturliga, helt ok orsaker, som hög ålder (ja, tack) så måste vi göra vad vi kan.
Min mamma gick bort i cancer, och det var som att jag slets itu.
Jag har inte undersökt mig en enda gång.
Tala om för mig vart den logiken ligger.
Jag tänker ringa och boka en tid nu.
Tiden är aldrig bättre än nuet, eller hur?
Och vad vi om möjligt kan göra bättre i nuet, än det vi gjort igår..
Låt oss.
Jag är ok med att vara vettskrämd.
Men jag måste. Jag vill inte stå där, i ett kanske, och få veta att jag inte kommer klara mig.
Vad är det för en förebild att vara, för omgivning, familj, barn?

Tack för mig, leverpastej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar