31 mars 2012

Konsten att inte ge ett endaste fuck.

Jag har en sjuklig förkärlek för idiotiska skämtbilder. En av dessa bilder (jag sparar en hel del, för ev. framtida bruk.. Man vet aldrig!) är en fladdermus på rygg med världens största minipenis. Den är mest rolig för att man i sitt stilla sinne undrar varför dom jävlarna blir begåvade på dessa sätt när vissa människokarlar verkar ha stått längst bak i snoppstorlekskön.. Tyvärr är det inte alltid så att dom hamnade långt fram i intelligenskön heller. 

Min dotter råkade se denna bild, och rodnade, halvt besvärat, halvt road, som den äkta "preteen" hon är. Sen la hon ett rejält asgarv, och undrade om det var en riktig fladdermussnopp.
 Jag kan ju säga att jag önskar jag visste svaret. 
Hon berättade om nån annan hon hade sett var en bild full av kaktusar.. (Jag har sett nån dylik, hoppades innerligt att det inte var just den.. just sayin´..) Där det i alla former och storlekar var formade som snoppar. 

Jag känner igen mig så väl i hennes tänk, hennes humor, hennes ironi.. Och jag är så himla glad att jag aldrig behöver gå igenom det stadiet igen! :D 

Och nu till konsten att inte ge ett fuck. 

Bara låt bli! 

 Idag så är det Earth Hour, och jag tycker det är skitlöjligt. Som att man är duktig för att man släcker ner, tänder ljus, plockar fram spelen och umgås med familj/vänner eller hänger helt själv... Varför måste man få känna sig duktig för att göra gott? Måste du bli belönad, snabbt, och bekräftad av andra, för att göra något som borde vara självklart?

Isåfall, tänk såhär. En gång i månaden. Eller veckan. Så samlar du din familj, dina vänner, lr vem du nu vill vara med, Lena Handén, kanske? Släck ner, stäng av datorer, tvapparater, telefoner, tänd lite ljus, slå upp nåt skönt spel, dela ut pokerkorten, whatever.. Eller plocka fram gitarren, häll upp en öl.. Gå ut och ta en skön promenad i kvällsluften.. Whateverrr!!! 
ÅÅÅÅH vad duktig du är! Jag lovar, jag kan skriva ett veckans peppbrev till dig, om du lovar! 

För i dagens samhälle glömmer man. Så fort. Så lätt. Och vadå, att du släcker på toa efter att ha tagit ett dump gör väl ingen skillnad? Men jo. Faktiskt! Både för din el-räkning, och för resten också. Läs på lite?

Och allt detta säger jag med ett milt leende, jag lovar, så att du inte blir skrämd av allvaret, bortkollrad av ilskan i blicken och särskilt så att du inte ska känna dig utpekad och förtryckt eller dömd. Jag vill ju inte förstöra min mjukagoamjukisbyxemammaimage. Som tycker om att skriva ihop ord för lite extra krångel. 

Och ta mig nu inte på alltför stort allvar, för det är ju faktiskt ingen fara för planeten. Det är ju bara knasiga aktivister och flummiga forskare som bitchar och hittar på nattsagor för att skrämma klungan av får. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar